Hur går det till i Dojon?

Svenska:

 

Instruktör – Sempai, Sensei eller Shihan?
Vilket ord du skall använda för att tilltala din instruktör, beror på vilken grad han/hon har. Upp till och med andra dan (två guldstreck på svart bälte), använder du ordet Sempai. Från och med tredje dan (tre guldstreck på svart bälte) heter det Sensei och från och med femte dan är det Shihan. Läs mer om våra svenska Shihans.

Passets instruktör kallas Sempai/Sensei/Shihan, eller Sempai/Sensei/Shihan följt av instruktörens förnamn. På vissa pass finns det hjälptränare, även dessa tilltalas Sempai.

Respekt och hänsyn
I dojon visar vi varandra respekt och hänsyn. Vi är självklart tysta och lyssnar när Sempai pratar, och när vi arbetar tillsammans med någon anpassar vi oss efter denna.
P.g.a. risken för skador är det inte tillåtet att ha på sig smycken (t.ex. ringar eller örhängen) eller klockor under passet, och av samma orsak är det viktigt att hålla finger- och tånaglar kortklippta. Har man hijab får man inte ha nålar eller spännen i den.
Vi tränar alltid barfota, och skorna tas av innanför ytterdörren och sätts i skohyllan.

Osu
Osu är ett ord som används mycket inom Kyokushin och kan betyda nästan vad som helst men aldrig nej.
Först och främst säger vi osu, och bugar oss mot Shomen (den vägg där porträttet av kyokushinriktningens grundare, Sosei Oyama, hänger), när vi stiger in och ut ur dojon. Osu är även ordet du använder för att bekräfta att du har hört och förstått din Sempais instruktioner under passet. Men, vi säger även osu när vi hälsar på varandra i entrén.

Om du måste gå ut ur dojon
Generellt sett stannar vi i dojon tills passet är slut. Om du måste gå ut, frågar du först Sempai om lov. Glöm inte att säga osu när du går ut, och kommer in igen.

Om du kommer för sent
Vi startar passet på utsatt tid. Man bör därför vara på plats i god tid innan, så att man t.ex. hinner byta om, tvätta händerna eller gå på toaletten m.m. Om du trots allt kommer försent, smyger du in och sätter dig i seiza med ryggen mot shomen samtidigt som du blundar. Sempai kommer att tala om för dig när det passar att du ansluter dig till gruppen. Du bugar dig och svarar osu. Är det fortfarande uppställning ställer du dig längst ner, oberoende av vilken bältesgrad du har; allt för att störa så lite som möjligt. Kommer du däremot mitt under själva inhälsningen, väntar du utanför dojon tills denna är klar.

Om du vill fråga något
Vill du ställa en fråga, räcker du bara upp handen och väntar tills Sempai ger dig ordet.

Bälten och dräkter
När man börjar träna karate behöver man inte ha en dräkt (gi), men på sin första gradering måste man ha det. Eftersom alla har vita dräkter används bälten som en markering för grad och därmed hur långt man har kommit.
Som nybörjare är du ograderad och har vitt bälte. Efter första graderingen får du bära orange bälte och erhåller graden 10 Kyu. Barn har bälten som är orange med vitt streck och deras grader kallas Mon. Knattar har vitt bälte och får ett streck på bältet efter sin första gradering.
Allteftersom du utvecklas och graderar så ändras din grad och därmed även färgen på ditt bälte. Inom karate räknar man ned, dvs ju lägre siffra ju högre grad och ju längre har man tränat.

Rätta till dräkten
Av tradition vänder du dig lite åt sidan när du ska rätta till din dräkt eller knyta om ditt bälte.

In- och uthälsning
Detta går alltid till på samma sätt oavsett vilket pass man är på och var i världen man är. Man ställer alltid upp i bältesordning, vilket betyder att den som har högst grad står längst fram till höger och övriga deltagare rättar in sig i led efter denna person.
Högst grad är svart bälte, därefter brunt, grönt, gult, blått, orange, vitt. Om en person har ett vitt streck på bältet är det en markering för en högre grad.
Om ett barn och en vuxen har samma grad står den vuxna före barnet.
Under in- och uthälsning sitter man i seiza, det innebär att man sitter på knä på golvet (kvinnor med knäna ihop och män med avstånd mellan knäna). Händerna är knutna i sidorna.

English

 

Instructor – Sempai, Sensei, or Shihan?
Which word you should use to address your instructor depends on their rank. Up to and including second dan (two gold stripes on the black belt), you use the word Sempai. From the third dan (three gold stripes on the black belt), it is Sensei, and from the fifth dan, it is Shihan.
Read more about our Swedish Shihans.
The instructor of the session is called Sempai/Sensei/Shihan, or Sempai/Sensei/Shihan followed by the instructor’s first name.
In some sessions, there are assistant trainers, who are also addressed as Sempai.

Respect and Consideration
In the dojo we show each other respect and consideration.
We are of course quiet and listen when Sempai talks, and when we work together with someone we adapt to them.
Due to risk of injury, it is not allowed to wear jewelry (eg rings or earrings) or watches during the session, and for the same reason it is important to keep finger and toe nails trimmed short.
If you wear a hijab, you must not wear pins or sharp clips in it.
We always train barefoot, and the shoes are taken off  at the front door and placed in the shoe rack.
Since we train barefoot and  with others, we make sure we have clean feet.
The same applies to our uniforms and protection, these must be clean and not smell bad as we often train in close contact.

Osu
Osu is a word used a lot in Kyokushin and can mean almost anything but never no.
First and foremost, we say osu and bow towards Shomen (the wall where the portrait of the founder of the Kyokushin style, Sosei Oyama, hangs) when we enter and leave the dojo.
Osu is also the word you use to confirm that you have heard and understood your Sempai’s instructions during the session.
 We can also say osu when we greet each other entering the dojo.

If You Need to Leave the Dojo
Generally speaking we stay in the dojo until the session is over.

If you need to leave, you first ask Sempai for permission. Don’t forget to say osu when you leave and when you come back in.

If You Arrive Late
We start the session at the scheduled time. Therefore, you should be there well in advance, to have time to change, wash your hands, or go to the bathroom, etc.
If you still arrive late, sneak in and sit in seiza with your back to shomen with closed eyes. Sempai will tell you when it is appropriate for you to join the group. You bow and say osu. If it is still lineup time, you stand at the end, regardless of your belt rank; all to disturb as little as possible. However, if you arrive in the middle of the greeting, you wait outside the dojo until it is finished.

If You Want to Ask Something
If you want to ask a question, just raise your hand and wait until Sempai gives you the word.

Belts and Uniforms
When you start training karate, you do not need to have a uniform (gi), but for your first grading, you must have one. Since everyone has white uniforms, belts are used as a marker for rank and thus how far you have come. As a beginner, you are ungraded and have a white belt. After the first grading, you get to wear an orange belt and receive the rank of 10 Kyu.
Children have belts that are orange with a white stripe, and their ranks are called Mon. Little kids have a white belt and get a stripe on the belt after their first grading. As you develop and grade, your rank changes, and thus the color of your belt.
In karate, we count down, i.e., the lower the number, the higher the rank, and the longer you have trained.

Adjusting the Uniform
Traditionally, you turn slightly to the side when you need to adjust your uniform or retie your belt.

Entering and leaving Greetings
This is always done the same way regardless of which session you are in and where in the world you are. You always line up in belt order, which means that the person with the highest rank stands at the front right, and the other participants line up in order after this person. The highest rank is a black belt, followed by brown, green, yellow, blue, orange, white. If a person has a white stripe on the belt, it is a marker for a higher rank. If a child and an adult have the same rank, the adult stands before the child.
During the entering and exiting greetings, you sit in seiza, which means sitting on your knees on the floor (women with knees together and men with space between their knees).